17 Mart 2010

İnsan ve Hayvan Arasındaki Sınır Kayboldu

Elif dergisinin Şubat-Mart sayısının kapağını görünce ‘hele şükür, tersine evrim (insanın hayvana evrilmesi) meselesini işlemek birilerinin aklına gelmiş’ diye düşündüm. Fakat yanılmışım! Elif dergisinin kapak fotoğrafının benim aklıma getirdiği çağrışımla derginin kapak dosyası farklı içeriklere sahip.

Dergi, felsefecilerin, insan ve hayvan arasındaki benzerlikler veya farklılıklar ile ilgili görüşlerini ele almış. Öte yandan yüzeysel olarak biyolojik evrim konusunu ele almış.

Aslında dergi kapağını Fransa’da yayınlanan bir felsefe dergisi olan Philosophie Magazine’den almış; içerikte bundan bahsediliyor zaten. O dergi de aynı manşetle çıkmış: Homme Et Animal La Frontière Disparaît… Yani, -anladığım kadarıyla- o dergide de mesele aynı açıdan inceleniyor. Bense tersine evrim konusunun birileri tarafından ele alınıp detaylı olarak değerlendirileceğini hâlâ -ümitle- beklemekteyim.

Ben, derginin kapağındaki çarpıcı fotoğrafı görünce, zihnimde tersine evrim için ideal görselin yakalandığı hayalini canlandırdım. Fotoğrafın özellikle feminist hareketleri ayağa kaldırmasını bekledim. En azından tartışılmalıydı. Gerçekten siz de dikkatle ve yorumlamaya çalışarak bakarsanız çok farklı ve çarpıcı anlamlar ve yorumlar yakalayabilirsiniz. Sadece bu fotoğraftan yola çıkılarak kitaplar dolusu görüş ortaya konabilir. Dili ve kalemi kuvvetli biri/birileri, bu fotoğrafı karşısına alarak insanın hayvana doğru hızlı evrimini anlatabilir.

Acı gerçek şu: insanoğlu tersine bir evrim geçiriyor. İnsanın, hayvandan (maymun) evrimleşerek bugünkü halini aldığına dair bilimsel spekülasyonlara (iddia bile demiyorum) rağmen ben hâlâ tersine bir evrim yaşandığı inancını yaşıyorum. Yani en mükemmel şekilde ve en iyi donanım ve yazılımlarla yaratılan insan, esfele safilin derecesine düşmek için adeta çırpınıyor. Açıkçası dibi bulmakla yetinmeyip daha aşağıları deneyen, sınırları aşırı zorlayan insan modeline de rastlamak mümkün! İnsanın evrimi anlatılacaksa ancak bu bağlamda anlatılabilir.

Peki, Müslüman bilim adamları (bilim insanları) nerede? Müslümanların yönetiminde olan bilim dergileri, akademileri nerede? Bu konu, bilimsel bir temelde ne zaman ele alınacak? Ne dersiniz, Elif dergisi günün birinde böyle bir dosya ile karşımıza çıkar mı?

Süleyman S. Aras
Bu yazıyı paylaş:

2 yorum:

  1. Merhaba,
    İlk kez haberdar olduğum Elif dergisi eğer bu fotoğrafla umulan "tersine evrim" konusuna değinmediyse bir daha asla değinmez sanırım. Başkalarından da beklemeyin bence siz yazın böyle bir yazı. Olmaz mı?

    YanıtlaSil
  2. > siyaharaf,

    Ben yazmak isterim elbette ama dediğim gibi bunu 'dili ve kalemi kuvvetli biri' yapmalı. Daha önemlisi, gündem belirleyen topluluklar veya yayınlar tarafından ele alınmalı bu mesele. Ancak zaman zaman ben de bazı yazılarımın içinde "tersine evrim"e değinmeye çalışıyorum.

    Selamlar...

    YanıtlaSil

1- İsminizi (en azından bir rumuz) lütfen yazınız!
2- "Susma hakkı"nı kullanma. Susma! Hakkını kullan...
3- Senin sevdiğin kişi ve değerlere eleştirel yaklaşmış olabilirim. Bunun için hakaret ve küfür içerikli yoruma gerek yok, sen de eleştir.
4- Hakaret ve küfür içeren yorumlar onaylanmaz/yayınlanmaz.