27 Haziran 2008

Alevilerin Ateist Bir Partinin Arkasında Ne İşi Var?

Gerçekten aklımı kurcalar durur bu mesele. Aleviler, İslâm dinine gönülden bağlı bir hareketin mensubudur. Peygamberimizin irtihalinden hemen sonra başlayan Sünni, Şii, Harici ayrışmaları sonucunda siyasi saiklerin de etkisiyle ana bünyeye muhalif bir tavır takınarak farklı bir ekol oluşturan Aleviler günümüze kadar bu muhalif duruşlarını sürdürmüşlerdir.



Burada Alevilerin haklılığını, haksızlığını, Müslümanlığını, dini anlayıştaki meşruiyetini tartışacak değilim. Bu çok daha geniş kasamda ve uzmanlarınca tartışılabilecek bir konudur. Kanaatime gelince; Alevilik, İslâm’ın ana bünyesinin ayrılmaz bir parçasıdır.



CHP ise kurulduğu günlerde, yani CHF (Cumhuriyet Halk Fırkası) olduğu günlerde olmasa da sonraki dönemlerden itibaren ateist felsefenin ve ideolojinin en katı tonlarının hâkim olduğu bir partidir. Yani CHP’lilerin hepsi ve taraftarları ateisttir demiyorum. Ben burada CHP’ye hâkim olan felsefe ve ideolojiyi kastediyorum.



Dünya genelinde bütün ateist, materyalist ve Marksist parti, dernek, oluşum, akım veya grupların din karşısındaki duruşlarına göz attığınızda, onların sadece reddiyeci bir tavır takındığını, dine/dinlere, dindarlara hakaret etmediklerini, onları aşağılamadıklarını açık bir şekilde görürsünüz. Birkaç marjinal grubun, bundan farklı davranması mümkündür; ama ben genel eğilimden bahsediyorum.



CHP’nin genelde din, özelde İslâm, Müslüman, dindar karşısındaki tutumu ise tamamen düşmanca, aşağılayıcı, küçümseyici, küçük düşürücü, alaycı ögeler barındırmaktadır. İşte bu yönüyle CHP, katı bir ateist partidir. (Bu satırları destekleyecek argümanları yazıma eklemem durumunda, olayın bir blog yazısını çok aşacağını bildiğim için örnek vermeden geçiyorum. CHP’nin bu konudaki kirli geçmişiyle ilgili yeterli delil arşivlerimizde hatta internette bile mevcuttur. Meraklısının ulaşması hiç de zor değildir)



Alevilerin, başta da belirttiğimiz muhalif duruşları doğrultusunda, sosyal demokrat, merkez muhalifi, çoğunluk ve çoğulculuk düşmanı bir partiyi desteklemeleri doğaldır. Doğal olmayan destekledikleri partinin aynı zamanda ateist bir parti olması ve genelde Alevi oyları olmasa bu partinin meclise bile giremeyeceği gerçeğidir. Alevilerin aklını çelen CHP’nin takiyeci tavrı mıdır? Yoksa Alevilerin vefa borcu psikolojisi midir? CHP’nin takiyeci olduğu gerçeğinden şüphem yok. Öte yandan CHP’nin tek parti iktidarı döneminde Alevilere duyduğu yakınlık, devlet kadrolarının -özellikle yargı ve eğitim- Alevileştirilmesi, Sünni Müslümanlara sırt çevirme, onları baskı altında tutma politikaları ortadadır ve CHP’nin bu tutumu Alevilerin gururunu okşamış gibi görünüyor. Ayrıca, gerçekte Alevi (dolayısıyla Müslüman) olmayıp ateist olduğu halde, bir şekilde Alevi kanaat önderi olarak benimsenmiş kişilerin Alevi oylarını ateist parti CHP’ye kanalize etmesi de bu insanlarımızın gözü kapalı olarak CHP’nin peşinden gitmelerini açıklayıcı olabilir.



Alevilerin CHP’liliğinin gerekçeleri bunlar olabilir veya tam olarak bilinemez; ama bu ateist parti eğilimi Alevilere yakışmamaktadır diye düşünüyorum.



Süleyman S. Aras
Bu yazıyı paylaş:

8 yorum:

  1. >Alevilerin Chp'ye oy vermesi değilde Muhafazakar partilere oy vermemesi bu parti yandaşlarının alevileri ve ateistleri madımakta yakmasıdır.Yani dinci ve türkçü partilere oy vermeye potansiyeli olan kişilermadımakta,maraşta,çorumda insanları katlederken sizin burda ''acep neden veriyorlar yahu'' demeniz abesle iştigaldir.

    YanıtlaSil
  2. >Merhaba tozyet, seni anlıyorum.Fakat sana şunu önermeden de geçemeyeceğim. Maraş'ı da, Sivas'ı da, Çorum'u da (sen yazmamışsın: Menemen'i de, İstiklal Mahkemeleri'ni de, Yassıada'yı da, Dersim'i de...) sadece satırlara bakarak okumuşsun. Belli ki yakın tarih okumaların yüzeysel. Bugün yaşadığımız illüzyonlar bile seni daha sorgulayıcı bir birey yapmalıydı, diye düşünüyorum. Bazı şeyler var ki, yapandan ziyade yaptırana bakılır. Bazı şeyler var ki çok çok derinlere bakılmasına rağmen sisten başka birşey görülemez. Ben senin duyduğun, hissettiğin acıyı anlamaya çalışıyorum. Sen de empati yapıp beni (benleri) düşünebilir misin? Bir kerelik...

    YanıtlaSil
  3. >Süleyman,Ben İstiklal Mahkemelerini biliyorum.Dersimi de biliyorum hatta Dersim'de neler olup bittiğini halkın öğrenmesini istiyorum ve bende gerçeği sadece gerçeği istiyorum yakın tarihimizde.Ama bunlar değil şimdiki konumuz...Bu arada yüzeysel okuduğumu düşünmüyorum.Şimdi Madımak'ı Pkk'liler provake etti diyince mi derinlemeseni inmiş oluyorum konularn.Ya da Maraş'ta yaşanılanları sadece büyük güçlerin oyunu olarak mı göreceğim,tabiki hayır!.Yaptıran büyük etmen çok büyük etmen amma yapanda öyle bir potansiyel varsa yaptırılan kendisini kullanıldığını anlamıyorsa ben birşey diyemeyeceğim maalesf kusuruma bakmayın.Neyse Alevi konusu çok dallandı budaklandı.Bu arada Aleviliğin bir mezhep olduğuna inanmıyorum.Bunu belirteyim.Sen öyle demişsin ama bu büyük bir yanılgı.

    YanıtlaSil
  4. >Tozyet Kardeş, bana cevap hakkı doğdu: Birincisi, "ben kullanana bakmam" diyorsun. Bu ne kadar doğru bir yaklaşım? Sen de bilmelisin ki, bir kişi veya onlarca kişiden oluşan bir grup belli bir eğitim ve tahrik sürecinden sonra her işte kullanılabilir hale getirilebilir. O gün veya başka bir gün Aleviler de kullanılabilirdi. Yarın kullanılmayacaklarını kimse iddia edemez. İkincisi, ben "Alevilik bir mezheptir" ifadesini hiç kullanmadım. "Onlar İslâm'ın bir parçasıdır, bu parça içinde bir akım, bir ekoldür" dedim. Son olarak şunu belirtmeliyim ki, eleştirel anlamda olsun, tavsiye anlamında olsun tüm fikirlere açığım. Seninle tartışmaktan veya entelektüel muhabbetten hoşnutsuzluk duymam.

    YanıtlaSil
  5. >Asında Chp'ye adadığınız ateist imajından başamalıydım ama bi sonuç vermeyeceğini bildiğim için hiç girmedim bu işe..Neyse, evet ben alevilere mezhep demediğinizi sonra okuyunca gördüm ama sonuçta islamın bir parçası dediniz bu bile yanlış bence.Aleviliğin daha iyi inceleyiniz.Ben de hoşnut oldum sizinle bu diyaloga girdiğim için.

    YanıtlaSil
  6. >> Tozyet, aslında Aleviliğin neresinden başlayarak incelenmesi gerektiğini belirlemek bile güç. Çünkü Aleviliğin, çok sonraki dönemlere kadar yazılı bir geleneği yoktu. Aleviliği bugüne sözlü gelenek getirmiştir ve bu sözlü gelenek Aleviliği bildiğimiz ve bilmediğimiz onlarca gruba bölmüştür. Ateist Alevi bile var! Bundan dolayıdır ki, siz "Aleviliği daha iyi inceleyiniz." demekle beni büyük bir yükün altına sokuyorsunuz. (Bu arada, sitenizi incelemek istedim; ama profilinizdeki sayfa -http://www.genclik28.com/- açılmıyor)

    YanıtlaSil
  7. >Ateist alevi bile var!, dedinizya işte sorunda orda.Alevierin ateist olması gayet doğal bir şey bence yani okuduklarıma ve izlenimlerine göre..Müslüman demek biraz zorlama oluyor onara.Ama tabiki müslüman olanları vardır.Bu başka bi mesele..

    YanıtlaSil
  8. >> Tozyet, tüm paylaşımlar ve sayfanızla ilgili bilgilendirme için teşekkürler...

    YanıtlaSil

1- İsminizi (en azından bir rumuz) lütfen yazınız!
2- "Susma hakkı"nı kullanma. Susma! Hakkını kullan...
3- Senin sevdiğin kişi ve değerlere eleştirel yaklaşmış olabilirim. Bunun için hakaret ve küfür içerikli yoruma gerek yok, sen de eleştir.
4- Hakaret ve küfür içeren yorumlar onaylanmaz/yayınlanmaz.